
Pontiac Catalina -63 convertible
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Auton maalit saapuivat tänään, vaan eipä ole kylkiä mitä maalata. Pakkohan ne maalit on johonkin suihkia, niin otetaan sitten kori pois rungolta ja maalataan kaikki korin väriin. Luonnollisesti samalla uusitaan/huolletaan kaikki nivelet, puslat, jarru ja polttoainelinjat. Ensi viikolla tallikaverilla vapautunee nosturi, niin pääsee irroittelemaan korin. Niin se homma taas karkaa käsistä, mutta tehdään nyt sitten kaikki kerralla ja talvikin on vasta alussa 

Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
hyh, meni turha työ hukkaan :/
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Jospa tämäkin pirssi pääsis taas pajavasaran alle pitkästä aikaa. Mitään ihmeitä ei ole vielä tapahtunut, mutta englanninpyörän ja sikkikoneen kävin ostamassa prokkista helpottamaan. Lisäksi tänään pykäsin veljen kanssa korigrillin, niin saadaan kori vartaaseen viikonloppuna.
Aihioina toimi kaksi IKH:n 680kg kantavaa moottoripukkia ja lisäksi 18metriä 50x50 profiilia. Muutamat isot rullakon-pyörät alle, niin pystyy työntelemään pihallakin. Ajattelin aluksi tilata toraforsilta grillin, mutta n.1300-1400€ postikuluineen ei houkutellut kamalasti. Nyt pääsin reilun 400€ panostuksella.

Sunnitelmissa nyt olisi seuraavaa.
Ensiviikolla pitäisi käydä sopimassa aika rungon ja korin puhallukseen.
Kyljet yms. pisteosia tilaan rahtiputkessa heti kun veronpalautukset kilahtaa tilille.. osat siis tammi-helmikuussa näpeissä. Odotellessa onkin hyvää aikaa tuohuta rungosta kaikki puslat, nivelet ja jarru + bensalinjat kuntoon... katsotaan miten etenee, mutta tällänen plääni nyt ainakin aluksi.
Aihioina toimi kaksi IKH:n 680kg kantavaa moottoripukkia ja lisäksi 18metriä 50x50 profiilia. Muutamat isot rullakon-pyörät alle, niin pystyy työntelemään pihallakin. Ajattelin aluksi tilata toraforsilta grillin, mutta n.1300-1400€ postikuluineen ei houkutellut kamalasti. Nyt pääsin reilun 400€ panostuksella.

Sunnitelmissa nyt olisi seuraavaa.
Ensiviikolla pitäisi käydä sopimassa aika rungon ja korin puhallukseen.
Kyljet yms. pisteosia tilaan rahtiputkessa heti kun veronpalautukset kilahtaa tilille.. osat siis tammi-helmikuussa näpeissä. Odotellessa onkin hyvää aikaa tuohuta rungosta kaikki puslat, nivelet ja jarru + bensalinjat kuntoon... katsotaan miten etenee, mutta tällänen plääni nyt ainakin aluksi.
Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Pientä edistymistä saatu aikaiseksi. Tuulilasi ja rättikatto otettiin irti sekä hitsuuteltiin koriin tukikehikko. Huomenna yritän ripustella hylsyn grilliin.
Tuossa vielä yksi huono kuva. Kokeilen huomenna ottaa enempi kuvia.

Tuossa vielä yksi huono kuva. Kokeilen huomenna ottaa enempi kuvia.

Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Homma se vaan etenee
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Kori otettu irti rungosta, mutta pientä muokkausta tarvitsee tehdä vielä grilliin ennen kuin pääsee koria siinä pyörittelemään. US-partsista kävin eilen ostamassa kaikki alustan helat ja puslat. kaikkia ei tosin ollut riittävästi hyllyssä joten joutunee odottelemaan tammikuulle, että saa loput osat käsiin. Pallonivelet muuten aika hunajaisen hintaiset tähän.. ovh n.150€ kpl hyh, mutta pakkohan se oli nekin tilata.
Runko puretaan tänään osiksi ja lähtee viimeistään perjantaina uudenmaan soodapuhallukseen ja koria kattellaan sen jälkeen. Korista poistan kitit itse ensin mahdollisimman hyvin ja loput puhalletaan. Saa säästettyä sen jonkun satasen pienellä omalla työllä.

Runko puretaan tänään osiksi ja lähtee viimeistään perjantaina uudenmaan soodapuhallukseen ja koria kattellaan sen jälkeen. Korista poistan kitit itse ensin mahdollisimman hyvin ja loput puhalletaan. Saa säästettyä sen jonkun satasen pienellä omalla työllä.

Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Eilen tapahtui taas pientä edistystä. Koppa saatiin grilliin ja rupesin levitteleen nitromorssia kylkiin.. Ainakin 4-5kertaa ylimaalattu ilmeisesti tuo auto ja joskus aikaisemminkin ollut irti rungolta joistakin korjauksista päätellen.
Peltiosatkin sain tilattua amerikoista ja saapunee tammikuun lopulla.




Peltiosatkin sain tilattua amerikoista ja saapunee tammikuun lopulla.




Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Botti päässy tekeen tuhoja näköjään foorumille, mutta jatketaan.
Rungon sain tänään hiekkapuhalluksesta pois, mutta tukivarret jne. jäivät vielä pulvermaalattavaksi. Kaikkea pientä ja vähän isompaa paikattavaa tuosta rungosta sitten löytyikin.

muutamat juoksupaikat tehty runkoon.. laikalle töitä.

toisella puolella hieman hapanta

kamalimmat paikkaukset on käsittämätöntä kukon oksennusta ja millistä peltiä


Vielä olis pari yötä duunia ja sitten tammikuun puolivälissä takasin töihin. Sopiva pajotus loma.
Rungon sain tänään hiekkapuhalluksesta pois, mutta tukivarret jne. jäivät vielä pulvermaalattavaksi. Kaikkea pientä ja vähän isompaa paikattavaa tuosta rungosta sitten löytyikin.

muutamat juoksupaikat tehty runkoon.. laikalle töitä.

toisella puolella hieman hapanta

kamalimmat paikkaukset on käsittämätöntä kukon oksennusta ja millistä peltiä


Vielä olis pari yötä duunia ja sitten tammikuun puolivälissä takasin töihin. Sopiva pajotus loma.
Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Joiltain pitäisi hakata kädet irti ja varmuuden vuoksi laittaa vielä vesakkomyrkkyä, etteivät kasvaisi takaisin 

Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Alustan osat saatu takaisin kotio. Seuraavaks pääseeki jumppaamaan uudet puslat paikoilleen.




Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Tänään sain puslat tuupattua paikoilleen ja aloin palloniveliä laittamaan paikoolleen.. Nooh olivat sitte partsissa laittanu mulle pelkkiä ylätukivarren niveliä.. Oikein tuplasti. Huomenna tai torstaina käymään partsissa ja kattomaan josko sais oikeita osia tilalle vai odotellaanko taas joku viikko osia. Tsaah.. Paska säkä, mutta eipä tässä mikään hoppu onneksi ole.
Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Huseerasin tuossa tovi takaperin rungosta yhden mätäkohdan irti. Todettiin kavereiden kanssa, että runko on sisältä syöpynyt aika paljon sieltä täältä ja liuskottunut osin epämääräiseksi ruoste kasaksi, joten tilasin 60x120x6 palkkia ja tehdään koko runko uusiksi, kunhan saan materiaalit käsiini. pääsee paljon pienemmällä rungon hitsailulla ja kun tarkoitus tehdä kerralla kunnolla, niin en halua mitään tilkkutäkkiä hitsata. Ensi viikolla pääsee touhuamaan siis runkoon jigiä..
tuossa vielä kuva leikatusta palasta.

tuossa vielä kuva leikatusta palasta.

Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Liuskottuminen on kyllä hanurista, kun se pitäisi saada kokonaan pois. Ruostehan on tilavuudeltaan moninkertaista perusmateriaaliin nähden, joten paksukaan kerros ei välttämättä puhu paljosta perusmateriaalin häviämisestä.
Mutta milläpä vitulla sen sieltä palkin sisältä kaivaa ja vielä estää, ettei katka matkaansa...
Mutta milläpä vitulla sen sieltä palkin sisältä kaivaa ja vielä estää, ettei katka matkaansa...
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Ruoste on kyl sellanen perkeleen syöpä..
Uudet runko palkit on tullu jo hommattua ja lisäksi ostin 30 metriä 60x40x3mm putkea runkojigin tekoon. Tallille tuli vaan yksi firebird moottorin asennukseen ja polttoainelinjan tekoon.. Tilaa sen verta niukasti tallissa jäljellä et pitää tehdä se ensin pois alta ennen , kuin pääsee jigin/pöydän tekoon.
Uudet runko palkit on tullu jo hommattua ja lisäksi ostin 30 metriä 60x40x3mm putkea runkojigin tekoon. Tallille tuli vaan yksi firebird moottorin asennukseen ja polttoainelinjan tekoon.. Tilaa sen verta niukasti tallissa jäljellä et pitää tehdä se ensin pois alta ennen , kuin pääsee jigin/pöydän tekoon.
Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Jotain kait tästäkin vois taas kirjootella.. kuvia ei nyt vielä ole kuitenkaan. Viime viikolla ostin uuden Everlastin Tig/plasma masiinan prokkista helpottamaan. Amerikoistakin saapui uudet quarter panelit takakylkiin... laatu nyt oli aika keskinkertanen, mutta kyllä ne vielä istumaan saa, kun hiukan käyttelee englanninpyörässä ja kutistelle/venyttelee sieltä täältä
.
Jarrurummut tuossa rupesi myös ottamaan kupoliin. Tänään prässättiin broidin kanssa navat irti vanhoista rummuista ja otettiin mauseri kouraan. kohtuu helpolla saadaan Porschen Cayennen 330mm etujarrupaketti istumaan olkavarteen ja napaan.. pientä vertailua tosin pitää vielä tehdä, jotta käyttääkö jonkin muun possun levyjä. Hox hox muillekkin isokoristen kanssa jarrupäivitystä miettiville, niin melko "edukkaasti" saa ebaystä possun 4-mäntäiset brembo satulat ja levyt vs. valmiit jarrukitit. Levyihin vaan uusi pulttijako tai viilaa 5x130mm jakoa hieman pienemmäksi 5x5/5x127mm jaolle sopivaksi.
Catalina ei nyt tänäkesänä tule liikenteeseen, niin voi rauhassa säästää ja etsiskellä sopivan hintaisia tilalle.

Jarrurummut tuossa rupesi myös ottamaan kupoliin. Tänään prässättiin broidin kanssa navat irti vanhoista rummuista ja otettiin mauseri kouraan. kohtuu helpolla saadaan Porschen Cayennen 330mm etujarrupaketti istumaan olkavarteen ja napaan.. pientä vertailua tosin pitää vielä tehdä, jotta käyttääkö jonkin muun possun levyjä. Hox hox muillekkin isokoristen kanssa jarrupäivitystä miettiville, niin melko "edukkaasti" saa ebaystä possun 4-mäntäiset brembo satulat ja levyt vs. valmiit jarrukitit. Levyihin vaan uusi pulttijako tai viilaa 5x130mm jakoa hieman pienemmäksi 5x5/5x127mm jaolle sopivaksi.
Catalina ei nyt tänäkesänä tule liikenteeseen, niin voi rauhassa säästää ja etsiskellä sopivan hintaisia tilalle.
Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Muutamat päivät mittailtu ja etsitty sopivia levyjä catalinaan. Yllättäväksi haasteeksi osoittautui löytää jarrulevyt missä tarpeeksi iso kello, jotta 5X5 jaollinen napa mahtuu kellon sisään. Samoin halusin, että keskireikä olisi samaa kalibeeria kuin navassa. E46 330d bemusta löytyi oikeakealla keskireiällä ja sopivan isolla kellolla olevat levyt. Eli eteen tilasin 325x25mm laikat ja taakse 320x10mm laikat. Pulttijakokin olis osunu hienosti 4,75 jaollisen kanssa noita levyjä käytettäessä.. nyt tosin joutuu reikiä jyrsimään taikka poraamaan uuden jaon. Faijakin ilmoitti purkavansa A6 Audinsa joten toistaiseksi saan siitä jarrusatulat, ennen kuin alan ostelemaan possun 6/4 mäntäisiä satuloita. Saa siis yksmäntäiset toistaiseksi kelvata. Samalla pääsen käsijarru rummusta eroon, kun noissa volkkarin satuloissa käsijarru integroituna satulaan.
Katsotaan josko pääsiäisen aikana hommat etenisi, että olisi jotain kuvattavaakin.
Katsotaan josko pääsiäisen aikana hommat etenisi, että olisi jotain kuvattavaakin.
Keravan Ken Block
Re: Pontiac Catalina -63 convertible
Pääsiäinen tuli ja meni enempi ja vähempi töissä, messuilla ja juovuksissa.
Eilen kuitenkin sain kammettua itteni talliin ja tuumailtiin veljen kanssa mistä lähtisi liikkeelle. Päätettiin ottaa rälläkät kouraan ja teräsharjalaikalla putsata pohja massoista pois. 6h siinä meni, niin alkoi näyttämään valmiilta. peltipuhtaaksi ei joka kohdasta viitsitty alkaa vetämään vaan jätettiin vanha epoksi pohjalle.


Apukuskin lattia tehdään uusiksi, koska tuo pari talvea sitten tehty korjauspala on erimuotoinen ja sikkaukset eritavalla. En tykkää vaan touhutaan pahvimalli kuskin puolelta ja väkerretään peilikuvana uusi.
Jarrulevytkin saapui tontille, joten tällä viikolla pitäisi päästä sovittamaan ja suunnittelemaan satuloiden adaptereita.
Eilen kuitenkin sain kammettua itteni talliin ja tuumailtiin veljen kanssa mistä lähtisi liikkeelle. Päätettiin ottaa rälläkät kouraan ja teräsharjalaikalla putsata pohja massoista pois. 6h siinä meni, niin alkoi näyttämään valmiilta. peltipuhtaaksi ei joka kohdasta viitsitty alkaa vetämään vaan jätettiin vanha epoksi pohjalle.


Apukuskin lattia tehdään uusiksi, koska tuo pari talvea sitten tehty korjauspala on erimuotoinen ja sikkaukset eritavalla. En tykkää vaan touhutaan pahvimalli kuskin puolelta ja väkerretään peilikuvana uusi.
Jarrulevytkin saapui tontille, joten tällä viikolla pitäisi päästä sovittamaan ja suunnittelemaan satuloiden adaptereita.
Keravan Ken Block